Translate

12 Aralık 2013 Perşembe

KALBİN AFETLERİ (KİBİR)



Kendini beğenme, büyüklenme ve övünme tedavisi zor kalp hastalıklarındandır. Bunlar kulun kendisini büyük görmesi,başkalarını küçümsemesidir. 

Kibrin/büyüklenmenin dile yansıması, ''ben,ben'' demektir. Melun şeytan ;''ben ondan daha 
üstünüm. Beni ateşten, onu ise çamurdan yarattın.'' (Araf Suresi, 12 ) demiştir. Oturmalara/sohbetlere yansıması, kendini yüksekte görmek ve başköşeye oturmak istemesidir. Konuşmalara yansıması ise, kendine itiraz edilmesinden hoşlanmamaktır.

Kibirli insanlar, kendilerine öğüt verildiğinde kulak ardı ederler; öğüt verdiklerine ise sert konuşurlar. Kendisini Allah'ın kullarından herhangi birinden daha üstün gören kişi kibirli demektir. Bilmelisin ki, üstün olan kişi, ahiret gününde, Allah katında üstün olacak kişidir. Bu isi gayb (bilinmez) olup,kişinin sonunun nasıl olacağına bağlıdır. Kendinin başkalarından iyi olduğunu düşünmen, tam anlamıyla bir bilgisizliktir. Aksine, her kime bakarsan; onun senden daha iyi ve üstün olduğunu düşünmelisin. Bir küçük gördüğünde; Bu, henüz günahsızdır, benim ise günahlarım var. Kuşkusuz o benden daha üstündür.'' de. Kendinden büyük birini gördüğünde; ''Bu Allah'a benden önce ibadet etmeye başladı. Kuşkusuz o, benden daha hayırlıdır'' de. Bir alim gördüğünde; ''bana verilmeyen şey, ona verilmiş; o, benim ulaşamadıklarıma ulaşmış ve benim bilmediklerimi bilmiştir. Ben nasıl onun gibi olabilirim ki'' de. Bir cahil gördüğünde; ''bu, cahilliğinden dolayı günah işlemiştir. Bense bildiğim halde günah işledim. Allah'ın benim önüme koyacağı susturucu deliller daha güçlüdür. Onun sonunu ise ne olacağını biliyorum'' de. Bir gayrimüslim gördüğünde; ''bilemem ki, belki bu yola gelir de hayatını iyi amellerle noktalar. Müslüman olarak kılın tereyağından sıyrıldığı gibi günahlarından sıyrılır. Bense Allah korusun sapıtıp gayrimüslim olabilirim, hayatımı kötü amellerle noktalayabilirim. Yarın o, Allah'a yaklaştıran kullardan olabilir, bense ziyan edenlerden olabilirim'' de.

Kibir, senin kalbinden; büyüklüğün, ancak Allah katındaki büyüklük olduğunu bilirsen çıkar. Bu ise hayatın sonuna bağlı olup, insanın hayatını nasıl sonlandıracağı ise kuşkuludur. Kötü son korkusu ve kuşkusu, seni, Allah'ın kullarına karşı büyüklenmekten alıkoyar. Şimdilik güçlü bir imana sahip oluşun, yarın değişmeyeceğin anlamına gelmez. Çünkü,Allah kalpleri evirip çevirendir. Dilediğini doğru yola iletir, dilediğini yoldan çıkarır/kendi haline bırakır.

                                                                                                 ADAB KİTABI / GAZALİ 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder